Na dopravné projekty sa vyčerpala takmer miliarda eur

Vytlačiť

KOŠICE/BRATISLAVA 15. decembra (WEBNOVINY) - Slovensku chýba strategický plán

Ako povedal zástupca generálneho riaditeľa Digi Regio Európskej komisie Christopher Todd, čaká nás ešte veľa práce, ktorú treba urobiť do roku 2015.

"Rokujeme aj o tom, aby bol strategickejší prístup k investíciám na úrovni štátnych orgánov, aby sme jasne videli, prečo jeden projekt má väčšiu a druhý menšiu prioritu. Pomohlo by, keby Slovensko malo nejaký strategický plán, ktorý by načrtol strategické ciele v oblasti dopravy, z ktorého by bolo jasné, ktoré projekty majú väčšiu a ktoré nižšiu prioritu,“ uviedol Todd.

Podľa neho je dôležité, aby boli prepojené Košice s Bratislavou diaľnicou, no súčasne musí byť v rovnováhe železničná a cestná doprava.
Slovensko do konca novembra vyčerpalo 979 mil. eur z Operačného programu Doprava (OPD), pričom zazmluvnených je už 52 % z projektov za dve miliardy eur. Ide o desať veľkých projektov v oblasti železničnej dopravy, sedem v cestnej infraštruktúre, štyri projekty infraštruktúry intermodálnej dopravy a desať projektov infraštruktúry integrovaných dopravných systémov.

Informoval o tom minister dopravy Ján Figeľ na štvrtkovej tlačovej besede s tým, že za predchádzajúcej vlády bolo vyčerpaných iba 11 % počas štyroch rokov.


Diaľnice, rýchlostné cesty, železnice

Podľa Figeľa Slovensko môže prostriedky z operačného programu využívať až do roku 2015. "Budú sa realizovať veľké projekty nad 50 mil. eur, pričom chceme vybudovať približne 90 km diaľnic, 40 km rýchlostných ciest, zmodernizovať 80 km železníc. Obnovených by malo byť okolo 600 kilometrov ciest prvej triedy," priblížil Figeľ. Konkrétne na východe Slovenska bolo dosiaľ vyčerpaných zatiaľ 477 mil. eur. Na budúci rok by sa mali začať aj ďalšie stavby v rámci budovania Integrovaného dopravného systému Košíc.

Postupne sa bude modernizovať aj železničná trať medzi Liptovským Mikulášom a Košicami, čo je okolo 160 kilometrov. "Naším zámerom je dokončiť všetky projekty z hľadiska financovania aj fyzicky do roku 2015, no očakávam, že niektoré budú ukončené skôr,“ vyhlásil Figeľ.

Poslanec Ľubomír Vážny zo Smeru v reakcii pripomenul, že súčasné sedemročné programové obdobie začalo v roku 2007. Využívanie eurofondov, vrátane programu Doprava však mohlo začať až po auguste 2007 po ich schválení v Európskej komisii. "Až od tohto momentu sme mohli zabezpečovať všetky procedúry a mechanizmy s čerpaním OPD a teda mali sme necelé tri roky na čerpanie prakticky nového systému eurofondov," uviedol Vážny. Exminister dopravy tvrdí, že za súčasné čerpanie eurofondov môže minister Figeľ poďakovať predošlej vláde Roberta Fica. Zvýšenie zazmluvnenia projektov v doprave z asi 36 % koncom júna 2010 na polovicu v súčasnosti považuje Vážny skôr za zlyhanie ako úspech.


Exminister Vážny reaguje

Slovensko môže podľa Vážneho prísť najmenej o 15 % alokovaných zdrojov, ak nezačne výstavba diaľnice D1 Turany - Hubová či modernizácia železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá. "Minister Figeľ sa skôr sústreďuje na predvolebnú kampaň, ako na potrebnú dynamiku v týchto projektoch," dodal opozičný politik. Výzvu zástupcu Európskej komisie na veľa práce treba podľa exministra chápať ako veľmi vážnu výstrahu, že peniaze nemusia byť vyčerpané.

Vážny poukázal aj na to, že rezort dopravy nemá schválených viacero žiadostí o podporu projektov a ako úspech prezentuje ich zazmluvnenie. Európska komisia podľa neho môže neschváliť projekty alebo ich schváli s výhradami, čo by znamenalo obrovskú záťaž pre štátny rozpočet.

Na operačný program doprava je alokovaných vyše 3,8 miliardy eur, pričom z EÚ je 3,2 miliardy eur. Hlavnými prijímateľmi nenávratnej finančnej pomoci z európskych fondov z tohto programu sú Národná diaľničná spoločnosť, Slovenská správa ciest, Železnice SR a Železničná spoločnosť Slovensko.