práve ste tu : Veda a technika Príroda Pruhy zebier slúžia ako ochrana pred ovadmi, tvrdia vedci

Pruhy zebier slúžia ako ochrana pred ovadmi, tvrdia vedci

BRATISLAVA 9. februára (WEBNOVINY) - Tím vedcov z Maďarska a Švédska tvrdí, že objavil dôvod, prečo sú zebry pruhované.

Podľa nich pruhy týchto kopytníkov slúžia ako ochrana pred ovadmi, ktoré sa živia ich krvou. Podľa ich výskumu, výsledky ktorého publikovali v časopise Journal of Experimental Biology, je vzor zebrieho pruhovania pre ovady neatraktívny.

"Najprv sme skúmali čierne, hnedé a biele kone, pričom sme zistili, že od čiernych a hnedých koní sa odráža horizontálne polarizované svetlo, čo ovady veľmi priťahuje. Od bielych koní sa však odráža nepolarizované svetlo, ktoré ovady priťahuje oveľa menej," uviedla Susanne Akesson z Lunds universitet. Po tomto objave sa vedci zamerali na zebry, pričom chceli zistiť, aký efekt bude mať ich pruhovanie na ovady.

"Vytvorili sme experiment, v ktorom sme na konskej farme rozmiestnili dosky čiernej a bielej farby a tiež dosky s pruhmi rôznej šírky. Na tieto dosky sme dali lepidlo na hmyz a potom sme spočítali, na ktorú z dosiek sa chytilo najviac ovadov. Doska s pruhmi, ktoré boli najpodobnejšie zebriemu vzoru, mala na sebe najmenej ovadov, dokonca menej, než biela doska odrážajúca nepolarizované svetlo. To nás prekvapilo, pretože v pruhovanom vzore sú aj tmavé časti odrážajúce horizontálne polarizované svetlo. Čím sú však tieto pruhy užšie, tým sú pre ovady menej atraktívne," dodala Akesson.

Experti následne túto teóriu odskúšali aj na trojrozmerných modeloch koní a zebier, pričom dosiahli rovnaký výsledok ako s doskami. Informácie pochádzajú z webstránky www.bbc.co.uk.